Sabine Victor

RECENTE PROJECTEN

MOVING PORTRAITS MET MUZIEK

Hans Cafmeyer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Gent waar hij verschillende eerste prijzen behaalde. Hij studeerde piano bij Claude Coppens en specialiseerde zich in het vertolken van hedendaagse muziek. Hans Cafmeyer was pianoleraar aan de stedelijke academie te Roeselare. Hij schreef meer dan 200 composities.
Toen ik Hans vroeg om muziek naast mijn Moving Portraits te plaatsen, nam hij met veel enthousiasme de uitdaging aan. Hij zette zijn interpretatie van 4 Moving Portraits om in muziek.

De combinatie van de muziek en het beeld bezit de kracht om het geheel te versterken.

Wat ik speel zijn in feite improvisaties, muzikale weerklanken van het beeld na een eerste keer gekeken te hebben; jouw beelden laten in mij een klankwereld ontstaan die vanuit het hart rechtstreeks naar de vingers gaat zonder het verstand te passeren

HANS cAFMEYER –
Memé
Geert
Jeroom

OGEN

Ogen is een experiment ontstaan in de corona periode. Enkel de ogen zijn momenteel zichtbaar bij communicatie. In dit experiment is alle aandacht op de ogen gericht. 

Waar ik bij de eerste Moving Portraits het beeld enkel manipuleerde door de vertraging, zijn nu ook andere manipulaties gehanteerd.

Ogen

De ogen ogen melancholisch en het beeld wordt ondersteund door corona geluid : dit is een ontlading in hoogspanningslijnen die geluid kan produceren. Dit geluid is vooral te horen bij vochtig weer zoals mist. Doordat stroom onderweg op de geleider een oneffenheid tegenkomt treedt de corona op. Het geluid dat dit teweeg brengt is een krakend, knetterend of knisperend geluid. 

BALPEN

Schrijven in onze digitale wereld : een uitdaging en een pleidooi !

Balpen

Balpennen dansen op een montage van muziek, geluiden, woorden, zinnen : brains, do you think…, relax, hmm, ….verwijzingen naar de voordelen van handschrijven.

SECOND LIFE

Jaarlijks sterven vele vliegen, muggen,… in onze huizen : ze zijn gedoemd vroeg te sterven.

Second Life

Many died this summer.
A second life.

HOMINUM

Reeks van 5 werkjes

Alledaagse vliegen, muggen,… onze dierentuin in huis. Ze sterven massaal en bovenop proberen we ze nog te vangen : een wrede dood. Wrede mensen die we zijn.
Hoe mooi zijn deze vliegen, muggen,… !

ANALOGE FOTOGRAFIE

Mijn eerste stappen in de analoge fotografie…

PORTRETTEN

VERGANKELIJKHEID VAN DE VERGANKELIJKHEID

MANIA-K


EXPERIMENT MET BLOEMEN

HISTORIEK

MOVING PORTRAITS

Ik experimenteerde al een tijd met het maken van portretten van naasten. Eerst met stilstaande beelden, en daarna met bewegende beelden.

Via vertraging ontdekte ik de interessante wereld van details die gevoelens blootleggen, verraden. Ik ben altijd al geïnteresseerd in de reactie van mensen en de daarbij horende uitdrukking op het gezicht. Via de vertraging kan je de echtheid van die uitdrukking langzaam tot je nemen.

Een mens is meer dan een statische momentopname. Het verstild bewegende portret toont ook de diepte van het ogenblik.

Oma, moeder en tante Alma, werden mijn favoriete modellen. Alledrie frisse 80-tigers met een sprekende karakterkop die geleefd heeft.

catalogus: https://www.stilteproject.org/wp-content/uploads/2018/09/189STI_catalogus_web2.pdf

Stilte

Voor de tentoonstelling “Stilte” selecteerde ik één portret : het portret van de oermoeder. In deze opname kijkt mijn moeder langzaam in de lens, om daarna opnieuw zijwaarts te kijken. Dit herhaalt zich eindeloos. Tussen elke blik in de lens zitten zo’n 5 minuten.

Haar blik vertoont niet alleen melancholie, maar ook nog steeds de scherpe inventiviteit die haar zo karakteriseert.

Het beeld wordt vertoond in de sacristie van de kerk, en krijgt daar de tijd om zich traag en in stilte te ontwikkelen. Ik stel vast dat iedereen zich met gemak de 5 minuten getroost, en zonder uitzondering emotioneel reageert op het beeld.

 

Projectfiche
Inhoud
2 dimensionaal bewegend beeld vervormd namelijk vertraagd. Het is een herkenbare figuur. De figuur is een 80 jarige dame die langzaam het hoofd heft, daarna in de camera kijkt om daarna opnieuw naar beneden te kijken. Deze beweging wordt telkens herhaald.

Vorm
Videobeeld dat getoond wordt op een groot TV scherm zodat het beeld groot is.
De TV is opgesteld in de sacristie op de sacristiecredens. Pal boven de TV is er een kerkraam. Voor de TV zijn 3 kerkstoelen gezet. De ruimte is verduisterd. De opstelling oogt sacraal, een soort speciale relatie met God of het hogere. Mijn moeder is katholiek en praktiserend: de omgeving past haar heel goed.


Functie-doel
De doelstelling is om mensen stilte te laten ervaren door het beeld : ze worden er stil van, emotioneel van. Ze denken na. Ik heb niet meer uitleg willen geven omdat ik ze niet wou beïnvloeden : het is wat het is.


Mijn doelstelling was memento mori met de woorden van Susan Sontag. Dit bewegend beeld is een wegwijzer naar de sterfdag, het toont sterfelijkheid, kwetsbaarheid, veranderlijkheid van iemand. Het snijpunt van het moment van de stolling getuigt van het genadeloos wegsmelten van de tijd. Niets is nog hetzelfde, alles wordt verleden. Dat snijpunt fascineert mij, het keerpunt dat er misschien nog niet is of wel of eraan komt. Het beeld is vertraagd : de dood willen we graag nog wat uitstellen. Het werk zet aan om de mensen te laten nadenken over hun eigen sterfelijkheid en ze gaan nadenken over het leven dat ze geleid hebben. De dame is mijn moeder.

Onderzoek

Naar aanleiding van positieve recensies startte ik een onderzoek naar de factoren die bij dit eerste videoportret aan het werk zijn.
Ik ontwikkelde verschillende bewegende portretten van familie, vrienden, passanten. Alle Moving Portraits zijn vervormde bewegende beelden. De vervorming is de vertraging. De beweging herhaalt zich in een lus.

Ik experimenteerde echter met verschillende factoren. Zwarte of witte achtergrond, jong of oud, veel beweging of net weinig, met of zonder handen erbij, met of zonder context, etc.

Om de afstand met mijn model zo klein mogelijk te houden in functie van de spontaniteit, film ik los uit de hand met een klein apparaat. De portretten exploreren een rijkdom aan informatie binnen 1 oogopslag; de tijd waarin een mens getypeerd wordt.

Try Out

Alle experimenten samen vormden een reeks van 14 Moving Portraits die ik als een try-out presenteerde aan een beperkt publiek. De muziek op de achtergrond was Max Richters “Sleep”.  Deze muziek bracht de juiste sfeer : sereen, kwetsbaar, breekbaar, emotioneel, intiem,… 

Tijdens deze try-out experimenteerde ik eveneens met verschillende opstellingen. Beelden naast elkaar, tegenover elkaar, geprojecteerd of op beeldscherm, donker en lichte opstelling, etc…

Ik pijlde bij de aanwezigen met een aantal vragen naar hun mening. De feedback en de suggesties gaven mij nieuwe inzichten in wat werkte, en vooral hóe het werkte. De feedback verwerkte ik tot een blauwdruk voor de eerstvolgende nieuwe uitdaging. Dat werd de expo Requiem.

Requiem

hier de link naar de catalogus

Uit de feedback van de try-out begreep ik dat de beelden die een verhaal impliceerden het beste werkten. Ook kregen de beelden die toewenkten naar een climax de beste commentaren.

Dat zette ik om in twee beelden; een van de flamboyante vrouw des huizes die je onmiddellijk bij binnenkomst ontvangt, en een bewegend portret van de heer des huizes op het eerste verdiep in een klein kamertje naast de badkamer. Beide beelden illustreren het verhaal van de vrouw die de schijn ophoudt, terwijl de man geen raad meer weet met het zakelijke stormweer waarin hij is beland.

De heer des huizes

Dit portret toont de heer des huizes voor. Hij weent.

Ik probeerde hier spanning te creëren door de traan nooit te laten vallen. De kijkers wachten en kijken verder tot de traan valt maar het gebeurt niet.

De heer des huizes is radeloos na een faillissement

De vrouw des huizes

De vrouw des huizes werd hier afgebeeld als de statige dame die niets laat blijken. Zij houdt de schijn op door uitdagend in de lens te kijken.

Still Vrouw des huizes

Ook hier gebruikte ik de muziek van Max Richter op de achtergrond.

Ondertussen kocht ik mij een statief om mijn opnameapparaat op te plaatsen, bij lange opnames was dit wel nodig. Ik merkte ook op dat de video best groot getoond wordt iets groter dan de werkelijke grootte. Details van het gezicht en de beweging zijn dan duidelijker zichtbaar. Ik schafte mij enkele grote TV’s aan.

Kortgeknipt

Kortgeknipt is een kortfilmfestival voor en door studenten aan het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen. Op 21 maart 2020 worden er 20 door de organisatoren geselecteerde animatiefilms, video’s en films gemaakt in het Deeltijds KunstOnderwijs getoond. Dit festival is een organisatie van het KortGeknipt-team en vzw Het Kwadraat.

Affiche Kortgeknipt

Memé was geselecteerd voor het festival.

Experimenten met handen

Een bezoeker van de try out merkte op dat alle grote kunstenaars iets hebben met handen : wat doet de hand van Victorine terwijl we dit beeld zien, de vraag die ontstaat naar andere delen van het lichaam, kunnen spanning creëren.

Deze opmerking bracht mij op het idee om enkel handen te filmen. Het zijn experimenten die nog niet voldoende uitgepuurd zijn. De combinatie van gezichten en handen apart zullen ook nog geëxperimenteerd worden.

Amit vertelde hoe haar familie samengesteld is. Ondertussen filmde ik haar handen.

Still Talking about my family

Onderste ledematen

Eden

Een filmsessie in Fedasil waar vooral de fotografen alle plaats opeisten, zodat er geen plaats was voor een videograaf, bracht mij op het idee om enkel het onderlichaam te filmen : geen volledig gezicht, geen ogen. Deze opnames gebruikte ik voor de film Eden.

Projectfiche EDEN
Script
3 rode vlakken
meisjes komen omgekeerd op ( midden) - keren terug - onrealistisch detail)
jongen komt links-jongen komt rechts
meisjes lopen weg
jongen komt omgekeerd rechts- onrealistische move
meisjes komen terug op-jongen langs achter in hun beeld-meisjes samen met detail voeten
meisjes lopen weg 
3 rode vlakken


Inhoud
3 verschillende beelden naast elkaar te zien.Het zijn 2 dimensionale bewegende beelden vervormd door vertraging. Er komen 4 herkenbare figuren in beeld. Enkel de onderzijde van hun lichaam is te zien. De ogen zijn nooit zichtbaar.Ze bewegen zich voor een rode achtergrond. Hier en daar is er een lichtflits.


Vorm
Videobeelden die getoond worden op 3 TV-schermen die naast elkaar hangen aan de muur. De ruimte is duister de 3 beelden trekken de aandacht van de bezoekers.


Functie-doel
De beelden hebben de doelstelling om vervreemdend, mysterieus te zijn. Wat gebeurt hier? Waarom zo traag ? Waarom geen gezichten ?
Waarom de rode kleur op de achtergrond?
Twee figuren poseren voor een rood doek. Ze blijven anoniem. Een derde figuur, een stoer wild jongetje heeft veel interesse voor de twee figuren. Hij probeert hen nader te bekijken. Hij is klaarblijkelijk benieuwd en treedt bijna uit zijn anonimiteit  hiervoor. Hij speelt het spel mee.
De twee figuren presenteren zich aan de videograaf en zetten hun beste beentje voor. Plots komt de jongen in hun scène terecht en verstoort het opgezette gebeuren. De zeepbel spat uitéén.
De video’s zijn opgenomen in een open vluchtelingenopvang : een kunstmatige gemeenschap waar mensen vooral wachten en wachten. Sommigen wachten al 10 jaar. De kunstmatige fotoshoot, video shoot is een aangenaam tijdverdrijf. 
Rood is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Negatieve associaties met rood zijn opdringen, agressie, macht, pijn en gevaar.
Still Eden

Deze video zou ik graag presenteren maart 2022  in het kader van de geplande kunsttentoonstelling rond Eden vanuit de dienst cultuur van de parochie.

Watuku (Wandelen Tussen Kunst te Gits) 2019

Op vraag van Wim de Cauter ontwikkelde ik een film met zijn 3 grote betonmolens als inspiratiebron. Zijn installatie werd ondersteund door mijn film.

Via een QR code konden de bezoekers de film bekijken op hun smartphone, iPhone.

Moving, the beginning ? The end ?

Kleurplaten ontwikkeld voor de Spil Roeselare

https://www.despil.be/mediastorage/FSDocument/1756/14_mei_RSL_KUNST_kleurboek_site.pdf

Kleurplaat de Spil Corona 1
Kleurplaat de Spil Corona 2

Opdrachten videokunst

Voor de afdeling video maakte ik enkele montages rond “ lucht, lijn, wind ” De beelden zoeken, bewerken en voorzien van klank was voor mij een waar plezier : wat is boven, wat is onder, alles staat op zijn kop vandaag.

Lucht, lijn, wind

Monteren

Monteren met eigen beelden en deze van klasgenoten, een geheel zoeken, alles voorzien van geluiden is voor mij een leuk spel. Het tekort aan water in Vlaanderen circuleerde ook in mijn gedachten.

Water supply

Deelname Kunst in de stad

Een initiatief van Stad Roeselare ism vzw Rauwkost.

https://www.facebook.com/100001987976839/posts/3161312870611614/

Projectfiche BOT

Inhoud
Een sculptuur bestaande uit opééngestapelde beenderen gepresenteerd op een sokkel van cortenstaal.

Vorm
Een rechtopstaande staaf met onderaan 3 horizontale staven bestaande uit opééngestapelde beenderen dit alles geëtaleerd op een sokkel van cortenstaal.

Functie-doel
De scultuur stelt een kapstok voor bestaande uit botten staande op een sokkel. BOT is de titel. BOT symboliseert onze link met het verleden, ons tijdsoverschrijdend mens-zijn. We kijken niet snel achterom al zou dat ons een universeel gevoel kunnen geven waar we moed uit putten. We staan nu zoveel verder met de wetenschap maar komen toch nog in dezelfde situatie terecht als 100 jaar geleden : dezelfde onzekerheid, dezelfde angst.
Ons verleden mag op een sokkel van cortenstaal geplaatst worden.

← Previous post

Next post →

2 Comments

  1. Martin Vanloocke

    Mooi werk . intersante bewegingen

  2. Heidi Lein

    Bij een eerste verkenning ben ik al heel erg onder de indruk! Ik neem zeker de tijd om alles te lezen en te bekijken. Hoop gauw in een expo uw werk te zien.

Comments are closed.