Ruben Claeys °1983

Leerkracht DKO animatiefilm aan AHA! de academie van Harelbeke.
Trotse papa van 2 lieve kindjes Bernd en Aster.

Door gezin, fulltime les te geven en allerlei andere uiteenlopende interesses, moet ik me zelf opleggen om mijn kinderwens en innerlijke dwang om beeldend te creëren te blijven uitoefenen. Mijn natuur verplicht me gewoon om animatie en videokunst te volgen.

Project ‘All Sides of the Moon’

November 2016, valavond. Tijdens een autorit stond een supermaan aan de hemel. Toevallig speelde de cd ‘Dark side of the Moon’ van Pink Floyd. Een bijzonder magisch moment. Een prikkel, een oorsprong van een nieuw idee…

In het SASK was ik net gestart met een turnaround van een object naar waarneming. Hierop verder bouwend, maakte ik het het werk ‘Lijster’, een geanimeerd stilleven van een pas overleden lijster. Het arme beestje vloog tegen ons venster. Ondanks water en wat voedsel stierf hij. Hij versteef op een heel elegante wijze en bewaarde de glans op zijn ogen zoals we bij levenden zien. Ik zag een kans om die elegantie en dualiteit van leven en dood in een beeld te gieten. De aanschouwer van mijn werk nodig ik uit om te staren en een moment op te roepen waar je je eigen verhaal aan de kant schuift en gewoon even alleen kan zijn met het beeld. 

Deze manier van denken leidde tot een nieuwe turnaround met hetzelfde uitgangspunt, namelijk een dualiteit verbeelden. Enerzijds de magie van iets onbekends, iets onbereikbaar, ‘The Dark Side of the Moon’ en anderzijds het doorprikken van die magie door bijvoorbeeld ruimtevaart en wetenschap.

Dualiteiten en tegenstrijdigheden hebben me altijd al geboeid: echt-niet echt, waar-onwaar, leven-dood, bereikbaar-onbereikbaar, zichtbaar-onzichtbaar. Het biedt me een onuitputtelijke bron aan inspiratie. Dit in combinatie met een haast kinderlijke adoratie voor de natuur, bieden mij de kans om nu ook ‘All Sides of the Moon’ te maken.

Ik kan moeilijk ontkennen dat ik niet beïnvloed ben door hedendaagse Vlaamse kunstenaars zoals Hans op de Beeck, Michaël Borremans, Rinus Van de Velde, Berlinde De Bruyckere en Ruben Bellinkx en hoe zij omgaan met dualiteiten. Echter erken ik ook mijn eigenheid in mijn werk. De tegenstrijdigheid van traditionele materialen zoals grafietpotlood en houtskool in combinatie met het digitaal tekenen, vind ik een persoonlijke uitdaging. Het (onder)zoeken naar de beste technische middelen om een beeld/installatie te vormen: het beste papier, de meest geschikte houtskool tegenover de veelheid aan moderne mogelijkheden. 

Daarnaast heb ik van kindsaf aan een grote bewondering voor de tekeningen van Da Vinci, Michelangelo, Dürer, Rembrandt, Goya, …  fijne ultra technische tekeningen tot in de perfectie uitgevoerd, met eigenheid en karakter. Enerzijds mijn voorliefde voor houtskool en de sfeer die met houtskool gecreëerd kan worden en anderzijds de houtskooltekeningen van Käthe Kollwitz, filmpjes van William Kentridge en het onderwerp zelf, deden me voor houtskool kiezen. Het moderne van de wetenschap die achter het zichtbaar maken van de normaal voor de mens onzichtbare achterkant van de maan zit, deden me ook kiezen voor de moderne technieken zoals de hologram of de phonotroop.